En kort sammanfattning av boken Marknadsundersökning.

Idag läste jag boken ”Marknadsundersökning” skriven av Lars Christensen, Nina Engdahl, Carin Grääs och Lars Haglund. Här är höjdpunkterna från boken, enligt mig.

Boken använder mycket terminologi vilket kan vara lite svårt att greppa men utöver det, erbjuder boken värdefull information som är strukturerat på ett snyggt sätt.

Verkligheten är en pågående process under ständig förändring

Sekundärdata

Sekundärdata är data som redan är insamlad. En marknadsundersökning leder till primärdata. Sekundärdata används som underlag för undersökningen.

Sekundärdata går att nå via databaser. En effektiv databas är Google Scholar. Via närmaste bibliotek kan man också ofta få tillgång till internationella databaser med data. I värsta fall kan de hänvisa dig i rätt riktning.

I boken finns det en checklista för sekundärdata.

Checklista för analys av tillförlitligheten i ett sekundärdatamaterial

  • Vilka urvalsmetoder har använts?
  • Hur har materialet samlats in? Kunde datainsamlingen skett på ett bättre sätt?
  • Presenteras externa sekundärdata i undersökningen?
    Överensstämmer data med ursprungskällan?
  • Vem har samlat in data och hur har insamlingen gått till?
  • Hur är informationen presenterad?
  • Används tabeller och diagram för att presentera informationen?
  • Stöds slutsatserna av datan?